بیونیک همچنین بیومتریک یا مهندسی بیولوژی خلاق گفته می شود، که مجموعه ای از روش ها و سامانه های بیولوژیکی در طبیعت و
مدلسازی فرم ها و سازه ها از طبیعت برای طراحی ساختمان ها ریشه در اندیشه های ملت ایران از گذشته تا به امروز دارد. فرم
نمونه هایی از اشکال آرشیتکت بیونیک و اورگانیم در جهان عبارت است از:
استودیوم مونیخ در آلمان.
کلوب دیپلمات در ریاض.
نمایشگاه شهر مانهایم در آلمان.
ساختمان لودویگ ارهاردهاوس در برلین اثر نیکولاس گریمشاو که از قوس های بیضی شکل تکراری ساخته شده است و الهامی از اسکلت گورکن است,پل رویال آلبرت در انگلستان (۱۸۵۹) اثر ایسامبارد برونل که از اسکلت حیوانات در میلیون ها سال پیش الهام گرفته است,ساختمان سوئیس ری که شبیه اسفنج دریایی است، موجود دریایی کوچکی که به عمق بستر دریا می چسبد و اسکلت سیلیی با شکل هندسی جامع دارد. این ساختمان اداری به جریان وزش باد کمک می کند دقیقا مشابه اسفنج دریایی، در مقایسه با اشکال مستطیلی، این فرم مخروطی از سرعت وزش باد می کاهد. زیبایی سازه نتیجه ی مدلسازی شکل هندسی است.
فنآوری در سازه های معماری بیونیک سبب شده تا متداول ترین الگوهای ساختمانی با فضاهای وسیع باشند به نحوی که فواصل زیادی بین تکیه گاه های اصلی وجود دارد و حداقل مصالح برای ساخت آن ها مورد نیاز است، تقریبا تمامی آن ها سبک وزن هستند و عمق دیوارهای جانبی تنها چند میلی متر است از آن جمله اند پاویون، سینما، تئاتر، سالن ورزشی و غیره. اشکال در طبیعت دارای بهترین عملکرد در برابر حداکثر نیرو با حداقل مصالح هستند. فرم و سازه ی معماری بیونیک نتیجه تطبیق و ترکیب نیروهای محیطی است. معمولا تمامی سازه های بیونیک مقاوم در برابر واکنش های الاستیک یا فشاری هستند. چنین موردی در ساقه ی گندم یا در ختان دیده شده است که هواپیما و آسمانخراش ها الهامی از مطالعات در طبیعت چنین گیاهانی است.
هدف از اعمال اصطلاح معماری بیونیک در میانه ی قرن بیستم اعمال مطالعات بیولوژیکی به جنبه های فنی همانند معماری، طراحی صنعتی و علم مواد است. تحقیقات مرتبط مطالعات بیونیک در غرب به عنوان نمونه های طراحی در فرم هایی از محصولات بیونیکی و معماری است. بشر همیشه در برخورد با مسایل فنی به دنبال راه حل هایی در طبیعت است و اغلب الهام گرفته شده از ویژگی های حیوانات و گیاهان است که می تواند منجر به طراحی بیونیکی شود. در کتاب « تغییر ایده آل ها در معماری ۱۹۵۰-۱۷۵۰»، معمار خلاق پیتر کولینز فصلی را اختصاص داده است که در آن وی ایده « آنالوگ های بیولوژیکی» را مورد بحث قرار داد. وی پیشنهاد کرد که ایده عملکردهایی از طبیعت، سازه، فرم و تکامل بیولوژیکی استخراج و آن ها را در طراحی اعمال کند، به چنین کاربری آنالوگ های بیولوژیکی گفته می شود.
ساختمان های زاها حدید، شامل مرجع های ویژه ای به طبیعت است.
با منحنی های جذاب و فریبنده ی ساختمان ها و پرسپکتیوهای جالب و شگفت انگیزی.
که نشان می دهد که چطور معماری بیونیک در حال تغییر و تحول است.
هندسه های در هم پیچیده شده، دیوارهایی که هرگز عمودی نیستند.
کف هایی که به ندرت در طولانی مدت صاف و هموار باقی می مانند و تقاطع هایی که ۹۰ درجه نیستند.
نماهای غیرمتقارن و فضاهای داخلی مجسمه وار.
حدید در آثارش نسبت به سرعت و حرکت بسیار حساس است.
روشی که مردم در داخل ساختمان حرکت می کنند و خط دید در خلال سایه و نور تغییر می یابد.
آثار زاها حدید حرکتی از درون به برون و بالعکس است.
مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان